12/4/12

project:1892 || Η δίκοπη αναρχία


"Ευτυχώς, δεν υπάρχουν αναρχικοί στην Ελλάδα"
εφημερίδα “Καιροί”, Μάρτιος 1892

Το 1892 σε δημοσιεύματα του καθημερινού τύπου στην Ελλάδα μπορούσε κάποιος να χρησιμοποιήσει τη φράση "χριστιανός αναρχικός" (εφημερίδα "Παλιγγενεσία", Απρίλιος 1892) χωρίς το αναγνωστικό κοινό να διακρίνει κάποια αντίφαση. Ο όρος αναρχικός δεν αποτελούσε επίθετο μιας συγκροτημένης ιδεολογίας κάποιου πολιτικού υποκειμένου, αλλά ουσιαστικά χαρακτήριζε την αταξία μιας στιγμιαίας συμπεριφοράς ενός ατόμου, όπως για παράδειγμα, το απροσδόκητο κλώτσημα μια πέτρας. 


Ψάχνοντας τον Ραβασόλ

Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δε γνώριζαν την πολιτική έννοια του όρου. Σχεδόν καθημερινά ήταν τα δημοσιεύματα στη στήλη με τα εξωτερικά νέα, και μάλιστα στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, όπου έκαναν αναφορά σε δράσεις αδίστακτων και αιμοσταγών αναρχικών των Παρισίων, της Μαδρίτης, του Μονάχου, αλλά και στις δεκάδες συλλήψεις που επακολουθούσαν. Όταν δηλαδή κάποιος χαρακτηριζόταν αναρχικός, και βρισκόταν έξω από τα όρια της Ελλάδας, ήταν εχθρός του κράτους. Όταν ένας Έλληνας χαρακτηριζόταν αναρχικός, απλά παρεκτρεπόταν. 

Με λίγα λόγια, η λέξη "αναρχικός" είχε ένα δισυπόστατο χαρακτήρα και προσλαμβανόταν με διαφορετικό κάθε φορά φορτίο, ανάλογα με την κατεύθυνση των επιχειρημάτων που ήθελαν να της προσδώσουν οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί ενός υπό διαμόρφωση έθνους. Ή ορθότερα, ανάλογα με την εκάστοτε διαχείριση του τρόμου.

Κουκουλοφόροι, γνωστοί-άγνωστοι, μηδενιστές, ταραξίες, μπαχαλάκηδες:
ε λοιπόν είμαστε τα εκσυγχρονισμένα δισέγγονα του 1892.

3 σχόλια:

  1. κι ας μη λησμονούμε τους πρώτους αναρχικούς στην Πάτρα του 19ου αι.Για όποιον έχει όρεξη κι υπομονή ας ρίξει μια ματιά εδώ http://www.anarkismo.net/article/20012

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. αν καιτα προτζεκτ μου προκαλούν αλεργια ειδικά τωρα που το εχουμε μαθημα και στο σχολειο το δικο σας μ'αρεσει
    κι εγω σε κλέβω αλλα οχι κι έτσι http://stoixouanavasis.gr/2012/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AD%CF%89%CF%81%CE%BF-%CE%B2%CE%AE%CE%BC%CE%B1/#respond
    κρυβω ενα μικρο ινδιανο μεσα μου
    δε μου τον σκοτωσε ο ΤζωνΓουειν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. επαρχία 2012.η μάνα μου ακόμη νομίζει ότι στις πορείες πάμε για να μεθύσουμε και ότι το άθεος είναι συνώνυμο του δαιμονιστής και αναρχικός συνώνυμο του πρωταγωνιστή από ''τα τσακάλια''.ΔΡΑΜΑ(όχι η πόλη) ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

πόρτα πόρτα